Teksty Magisterium

 powrót
Copyright (c) 2000 Fundacja Antyk. Wszelkie prawa zastrzeżone.

 

ks. Piotr Markielowski

 

Ruchy i wspólnoty w Kościele

 

po Drugim Soborze Watykańskim

 

1. Wprowadzenie

Katolicy, często ludzie młodzi szukają stale nowych form realizowania swojego chrześcijaństwa. Tworzą się ruchy i nieformalne grupy. Pragnieniem jednostek, które zapoczątkowują nowe prądy jest zazwyczaj odnowa życia duchowego w Kościele - stąd powstaje ogólne określenie ruchy odnowy, ruchy reformatorskie (słowo ruch mówi tu o jakiejś zmianie - intencyjnie jest to zmiana w kierunku dobra, odnowienia, powrotu do źródeł). Z czasem autentyzm ruchów, poprawność ich doktryny się weryfikuje i wzbogacony zostaje Kościół o nową duchowość i nowe formy apostolstwa, lub grupa /sekta odłącza się od jedności i zamiera lub trwa. Sobór Watykański Drugi stał się natchnieniem i stworzył klimat sprzyjający powstawaniu wielu nowych i dynamicznemu rozwojowi istniejących ruchów i wspólnot.

 

2. Z historii.

Od samego początku życia Kościoła pojawiają się prądy i ruchy odnowy, wywierające na życie Kościoła znaczący wpływ. Część z tych ruchów ulegała z czasem instytucjonalizacji, inne zaś pozostały w klimacie spontaniczności i charyzmatycznego zaangażowania. Niektóre zanikły, inne wykazują dynamiczny rozwój. Nowe ruchy pojawiają się już w starożytności. Występujące niekiedy silne jednostki tworzyły nieraz na bazie jakiejś grupy czynne lub kontemplacyjne rodziny zakonne. Średniowiecze przyniosło w tej dziedzinie (obok pewnych sekt) dwa wielkie zakony: dominikanów i franciszkanów. Wchodząc w erę nowożytną zauważamy powstawanie bractw i świeckich instytutów. Aniela Merici (1470-1540) propaguje życie w świecie ideałem rad ewangelicznych. Jean Leunis (Belgia) zapoczątkowuje ruch Sodalicji Mariańskich (znany obecnie pod nazwą Wspólnoty Życia Chrześcijańskiego). Wiek XX to powstanie Akcji Katolickiej, ruchu z Szensztat, Fokolarini, Cursillo.

Sobór Watykański II, będący nowym, świeżym powiewem Ducha Świętego Odnowiciela i dokonujący odnowy Kościoła na wszystkich frontach jego życia stał się także wyzwolicielem iskier zapalających chrześcijan do dynamicznego tworzenia coraz to nowych grup, wspólnot, prądów, duchowości i ruchów. Duch Święty “ośmielony” niejako i zaproszony przez Kościół zgromadzony na Soborze kędy chce wylewa swój ogień na cały świat. Zadziwiający jest tak dynamiczny rozwój takich ruchów jak Odnowa w Duchu Świętym, czy Neokatechumenat. Wymieńmy teraz bardziej i mniej znane ruchy, zatrzymując się na dwóch: Odnowie w Duchu świętym, oraz Neokatechumenacie.

 

3. Współcześnie istniejące ruchy i wspólnoty

Za doświadczonym znawcą katolickich ruchów odnowy ks. Eugeniuszem Weronem SAC 1, autorem wielu książek i opracowań nt. teologii powołania i apostolatu świeckich cytuję nazwy dwudziestu ruchów , które brały udział w pierwszym międzynarodowym kongresie ruchów odnowy kościelnej (Rzym, 23-27 września 1981):

Arka Jean Vanier Francja 1964
Comunione e Liberazione ks. Luigi Giusani Włochy 1954
Chrześcijańska Wspólnota Wychowania o. Jean M.Rousseau Francja 1977
Wspólnoty życia chrześcijańskiego o. Jean Leunis Włochy 1563
Kultura i Wiara Brazylia 1976
Cursillos de Cristianidad Hiszpania 1949
Eau Vive Marta Robin Francja 1967
Equipes Notre Dame ks. Henryk Caffarel Francja 1930
Światło-Życie ks. Fr. Blachnicki Polska 1954
Kościół-Świat ks. Antonio Fallico Włochy1976
Focolarini Chiara Lubich Włochy1943
Międzynarodowy Ruch Oazowy Włochy 1950
Ruch Odnowy w Duchu Świętym USA 1967
Ruch Apostolski z Szensztat ks. Józef Kentenich Niemcy 1914
Sodalitium Christiane Vitae Peru 1971
Christ, Comunion, Liberation Uganda1970
Bractwo Jezusowe Francja
Pro Sanctitate ks. Gugl. Giaquinta Włochy1947
Żiva Cerkiew Słowacja1955
F.I.E.S. Włochy1957
Chrześcijańska Agape Czechosłowacja

Istnieją również:

Zjednoczenie Apostolstwa Katolickiego
Opus Dei
Taize i Sobór Młodych
Akcja Katolicka

Listy te trzeba jeszcze uzupełnić o nazwy innych ruchów i wspólnot działających w Kościele powszechnym i w Polsce:

  • Rodzina Radia Maryja
  • Żywy Różaniec
  • Rycerstwo Niepokalanej
  • Czciciele Miłosierdzia Bożego
  • Stowarzyszenie Rodzin Katolickich
  • Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży
  • Czciciele Niepokalanego Serca NMP
  • Ruch Anonimowych Alkoholików i inne ruchy trzeźwościowe
  • Ruch Domowego Kościoła  (Oaza Rodzin) w ramach Ruchu Światło Życie
  • Neokatachumenat
  • Ruch Obrony Życia
  • Skauci / Harcerstwo
  • Zespoły Charytatywne
  • Trzeci zakon św. Franciszka
  • Krucjata Maryjna
  • Legion Maryi
  • Klub Inteligencji Katolickiej
  • Grupa pielgrzymkowa
  • Czciciele Serca Pana Jezusa
  • Straż honorowa
  • Ewangelizacja 2000
  • Chór parafialny
  • Rada parafialna
  • Świeccy Szafarze Komunii świętej
  • Orkiestra parafialna
  • Krąg biblijny
  • Verbum
  • Zespół synodalny
  • Schola
  • Rodzina Rodzin
  • Przymierze Rodzin
  • Ruch Pomocników Maryi Matki Kościoła
  • Ruch Totus Tuus
  • Maitri
  • Soli Deo
  • Ku cywilizacji Miłości
  • Wspólnota Krwi Chrystusa
  • Ruch Rodzin Nazaretańskich
  • Ruch ku Lepszemu Światu
  • Konferencja św. Wincentego a Paulo
  • Spotkania Małżeńskie
  • Wspólnoty Wieczernikowe

Ruchy w Kościele powinny być także ruchami kościelnymi. W tym celu muszą spełniać pewne kryteria:

  • uświęcanie
  • prawowierność nauki
  • trwała i autentyczna komunia z papieżem i biskupem
  • apostolskość
  • zaangażowanie w służbie człowiekowi
  • uznanie prawa pluralizmu w tworzeniu ugrupowań kościelnych

Istnieje porównanie Kościoła do orkiestry, w której każdy ochrzczony wezwany jest do granie na jednym instrumencie, danym mu przez Ducha Świętego.

Obraz ten stosowany bywa do Kościoła parafialnego, ale można go także użyć względem Kościoła powszechnego, gdzie różne ruchy to jakby poszczególne instrumenty. Ruchy, które ożywiają, ubogacają i służą Kościołowi, najczęściej tworzą małe wspólnoty, w których członkowie ruchu stają się ewangelizowani i ewangelizujący. Realizuje się tak więc zarówno idea stałej formacji jak i apostolstwa. Wspólnoty tworzone przez różne ruchy odpowiadają na zapotrzebowanie i oczekiwanie chrześcijanina aby być akceptowanym i aby służyć innym i akceptować ich. W braterskiej wspólnocie przeżywa się głęboko kontakt z Panem Bogiem, świadomość szczególnego posłannictwa, misji do spełnienia, poprzez podjęcie i spełnienie konkretnej posługi. Charakterystyczną cechą współczesnych ruchów jest ich różnorodność i wielokształtność. Niektóre z nich posiadają stałe i silne struktury, przynajmniej w centrum ruchu, inne natomiast unikają jakiejkolwiek organizacji. Właśnie te amorficzne ruchy osiągają szybko wysoki stopień rozpowszechnienia i przyciągają duże grupy ludzkie.

 

4. Odnowa w Duchu Świętym,

zwana również odnową charyzmatyczną jest przykładem bardzo szeroko rozpowszechnionego ruchu. Nie jest ona organizacją, nie prowadzi ewidencji swych członków, nie ma sztywnych struktur. Spotkania grup modlitewnych odbywają się jednak na ogół regularnie - przeważnie raz na tydzień. Charakterystyczną cechą ruchu odnowy jest modlitwa uwielbienia i radosnego dziękczynienia. Wspólnota wiary wzrasta i żywi się słowem Bożym. Na Spotkaniu modlitewnym zawsze czyta się i rozważa Pismo Święte. Uczestnicy spotkania w świetle słowa życia dzieli się swoimi osobistymi refleksjami i doświadczeniami. Spotkanie przygotowuje zwykle grupa animatorów blisko współpracującym z kierownikiem duchowym grupy, którym powinien być ksiądz. Odpowiedzią ruchu charyzmatycznego na potrzebę ewangelizacji są spotkania zwane Seminarium Odnowy w Duchu Świętym, organizowane w dużych grupach, które oprócz tego gromadzą się w małych grupach (do 10 osób). Seminarium trwa 7-10 tygodni. Jego treścią jest głoszenie kerygmatu, rozważanie słowa

Bożego, katecheza i wezwanie do przeżywania Seminarium na codziennej modlitwie indywidualnej. Spotkania modlitewne, rozważanie słowa Bożego, atmosfera małych grup mają pomóc katolikowi do pogłębienia życia religijnego. Wykorzystywane są różne dary Ducha Świętego z uzdrawianiem, prorokowanie, i językami włącznie, największym darem jak wiemy pozostaje oczywiście miłość. Jeżeli spotkania modlitewne prowadzone są właściwie i gdy zachowana jest czystość nauczania wówczas ważnymi owocami Odnowy są: pobożność eucharystyczna, głębokie wejście w studium Pisma Świętego, oraz zaangażowanie na rzecz potrzebujących, chorych i innych spraw Kościoła lokalnego i powszechnego. Początki Odnowy w Duchu Świętym sięgają czasów zaraz po Soborze Watykańskim Drugim, jednak do jej powstania przyczyniło się pentekostalne przebudzenie Kościołów i wspólnot w północnej Ameryce (jednym z pionierów tego przebudzenia był Denis Benett).

Protestanckie częściowo korzenie, z których czerpie ruch charyzmatyczny mają niekiedy niebezpieczny wpływ na formację we wspólnotach Odnowy w Duchu Świętym. Jednym z podstawowych błędów na jakie w tym zakresie narażona jest Odnowa stanowi “zacieranie różnic między kapłaństwem służebnym, związanym ze święceniami i kapłaństwem powszechnym, które posiada swój fundament w Chrzcie Świętym”2. Wynikiem tego błędu jest czasem izolowanie kapłana od wspólnoty, nauczanie przesiąknięte doktrynami protestanckimi, w ostateczności formalna schizma.3 Członkowie Kościoła wraz ze swoimi duszpasterzami mają obowiązek badać wspólnoty charyzmatyczne, aby wydały one właściwy owoc. To co grozi charyzmatykom, to elitaryzm, fundamentalizm biblijny, przeciwstawiające się równocześnie autentycznym zasadom Pisma Świętego i nauce Kościoła. Duszpasterze muszą w myśl słów św. Pawła: “Ducha nie gaście, proroctwa nie lekceważcie. Wszystko badajcie, a co szlachetne  - zachowujcie” /1Tes 5,19-21/

Droga Neokatechumenalna, podobnie jak Odnowa w Duchu Świętym dąży do ożywienia życia chrześcijańskiego i tak jak ruch charyzmatyczny rozprzestrzeniła się w wielu miastach i miejscowościach w Polsce i na całym świecie. Formacja, jaka dokonuje się na drodze neokatechumenalnej jest bardziej niż u charyzmatyków szczegółowo określona i opracowana w kilkunastoletnim programie. Dokonuje się ta formacja w ramach celebracji liturgii słowa i podczas zgromadzenia eucharystycznego / najczęściej sprawowanego nie w pomieszczeniu kościoła, lecz w różnych salach/, w czasie spotkań domowych w kilka osób oraz podczas jedno- lub kilkudniowych konwiwencji wyjazdowych. Neokatechumenat obficie czerpie z Pisma Świętego. Słowo Boże jest często czytane, wyjaśniane, komentowane spontanicznie w kontekście życia, rozważane w małych grupach i dużych wspólnotach. Wspólnoty neokatechumenalne posługują się bogatą symboliką, szczególnie w liturgii. Symbole są w katechezach przedstawiane i opisywane. Droga neokatechumenalna trwa długo (około 12-15 lat) i jest podzielona na etapy. Po drodze dokonuje się rytów, obrzędów, wtajemniczeń, skrutiniów itp. Z jednej strony widać pozytywne owoce drogi: rodziny pojednane, otwarte na życie i pragnące nieść Ewangelię na cały świat. Liczne powołania kapłańskie i zakonne, wielki zapał misyjny4 .

Mimo tak pozytywnej wypowiedzi samego papieża nie sposób nie dostrzec różnych czyhających niebezpieczeństw:

  1. Swoisty ezoteryczny charakter, tajemnica zakryta dla tych, którzy na drogę dopiero wchodzą lub przyglądają się z boku.
  2. Brak wewnętrznej reformowalności, brak komunikacji dół - góra.
  3. Brak teologiczno-katechetycznego szkolenia dla członków wspólnot.
  4. Brak uznania przed-neokatechumenalnego życia chrześcijańskiego. Neokatechumenat utożsamiany jest z chrześcijaństwem. Odejście od Drogi traktuje się jak odejście od Chrystusa, od Kościoła, od zbawienia.
  5. Przemiana człowieka wiązana jest z wydarzeniami na drodze, jakby one identyfikowały się z duchową przemianą człowieka nie wiązana z jego długotrwałym moralnym wysiłkiem .
  6. Wartości ludzkie /praca, nauka, rodzina, przyjaźń/ są traktowane jako przeszkoda w realizacji chrześcijaństwa neokatechumenalnego.
  7. Rola prezbitera jest sztucznie ograniczona do funkcjonariusza kultycznego /Eucharystia, pokuta/. Prezbiter, a nawet i Biskup praktycznie nie mają żadnego wpływu na życie wspólnot neokatechumenalnych.
  8. Wyżsi katechiści wymagają od podwładnych bezwzględnego posłuszeństwa, a swoje decyzje utożsamiają z działanie Ducha Świętego.
  9. Niepokojąca jest wypaczająca interpretacja niektórych słusznych postaw moralnych, co prowadzi do przedkładania obowiązków neokatechumenalnych ponad obowiązki wobec najbliższych / tzw. “słowo o nienawiści”/. Postuluje się publiczną szczerą wypowiedź na temat własnych grzechów czy pożądań. Praktykuje się także podobne wypowiedzi o innych. Głosi się że Bóg kocha nas wraz z naszymi grzechami, co sprowadza się do tolerancji w stosunku do własnych grzechów i słabości.
  10. W rezultacie Droga Neokatechumenalna może prowadzić do swoistego zniewolenia człowieka oddanego tylko fanatycznie neokatechumenatowi, nie akceptującego żadnej jego krytyki5

Bardzo wiele zależy od prezbiterów prowadzących wspólnoty, od czasu i uwagi, jaką poświęcają wspólnotom.

 

6. Zakończenie

Mimo, że wymieniono tu wiele poważnych zarzutów pod adresem zarówno Odnowy w Duchu Świętym, jak i Drogi neokatechumenalnej ogólny wydźwięk powinien być pozytywny, optymistyczny i pełen nadziei. Poważne potraktowanie swoich obowiązków przez duszpasterzy jest szansą na to, że Ruchy w Kościele po Soborze Watykańskim II spełnią wielkie zadanie nowej ewangelizacji wewnątrz tych wspólnot i na zewnątrz.

Kielce, 1995.

PRZYPISY

  1. Ruchy Odnowy we współczesnym Kościele, Pallottinum - Poznań 1993
  2. Jan Paweł II, List Apostolski w 25 rocznicę ogłoszenia konstytucji soborowej “Sacrosanctum Concilium” o świętej liturgii, 4.12.1988
  3. 29.06.1994 Biskup Kielecki Kazimierz Ryczan skierował list do wspólnoty “Wieczernik”, w którym między innymi czytamy: “Diecezjalna Komisja Teologiczna, powołana przez Biskupa Ordynariusza, najpierw rzetelnie przestudiowała treść głoszonych katechez i przeanalizowała działalność wspólnoty. Następnie, przeprowadziła dwie wielogodzinne dyskusje teologiczne z liderami wspólnoty “Wieczernik”. W wyniku rozmów ustalono, że:
    -osoby katechizujące akcentują w swoim nauczaniu sam akt wiary,
    -przemilczają prawdy dotyczące obecności i działania Chrystusa w Kościele i przez Kościół,
    -nie głoszą nauki o sakramentach świętych,
    -nie sprawują Sakramentu Eucharystii,
    -nie głoszą prawdy o roli Ojca Świętego w Kościele Chrystusowym,
    -posługę słowa we wspólnocie “Wieczernik” sprawują protestanccy pastorzy ze Stanów Zjednoczonych i z krajów Europy Zachodniej.
    Jak wynika z powyższych ustaleń liderzy “Wieczernika” nie głoszą nauki katolickiej.”
    /Kielecki Przegląd Diecezjalny ,3-4’94/  
    [pełny tekst listu oraz fragment homilii bpa Kazimierza Ryczana nt "Wieczernika"]

  4. por. Jan Paweł II, Przemówienie do członków Drogi Neokatechumenalnej, 17.01.1994; w: L’Osservatore Romano, wyd. polskie, nr 4 (162) 1994
  5. por. ks. prof. Andrzej Zuberbier, Uwagi dotyczące neokatechumenatu, maj 1993, rps, [tutaj pełny tekst uwag]


Copyright (c) 2000 Fundacja Antyk. Wszelkie prawa zastrzeżone
strona główna