Neokatechumenat
nowoć
Ksią?ka Ks. Edwarda Skotnickiego
nowoć
Pieśni Neokatechumenatu
nowoć
Schematy
nowoć
Katechista powiedzia3 [mp3]
nowoć
Statuty Drogi Neokatechumenalnej
nowoć
Krytyczne świadectwa uczestników
Ks. Elio Marighetto
"Approvazione degli statuti del
camino neocatecumenale"
"Invio bozza del 3° opuscolo"
Marcin Dybowski
"Neokatechumenat na rozdro?u" pe3na wersja artykulu, który ukaza3 sie w skrócie w tygodniku "Myśl Polska" nr 25(1457) z dn. 18.06.2000
The psychological mechanisms of
mental conditioning inside the
neocatechumenate community
Deklaracja Kongregacji Kultu
i Dyscypliny Sakramentów
"Katechezy Zwiastowania"
"Katecheza o wierze"
"Konwiwencja"
Droga na rozdro?u -
biskupi, arcybiskupi
i kardyna3owie
krytycznie o
neokatechumenacie
Ks. Gino Conti
"Un segreto svelato"
"Nota introduttiva" al
testo "Un segreto svelato"
Ks.Enrico Zoffoli
"Czy 'droga'
neokatechumatu jest
prawowierna?"
Ks. Prof. dr hab
Mieczys3aw Rusiecki
"Wa?na sprawa Kościo3a"
ks. Piotr Markielowski "Co myśle
o Ruchu Neokatechumenalnym?"
"Massoni e
Neocatecumenali"
ks. Edward Skotnicki
"Uwagi do Katechez
Neokatechumenalnych"
inne www
Ultimi aggiornamenti
teksty o Neokatechumenacie
Psychologueclinicien.com
|
Copyright (c) 2000 Fundacja Antyk. Wszelkie prawa zastrze?one.
Ks. Prof. dr hab. Andrzej Zuberbier
Uwagi dotyczące Neokatechumenatu
2. W Neokatechumenacie nie istnieje komunikacja z "do3u" do "góry", tzn. od cz3onków grup (wspólnot) m3odszych do starszych, do tzw. katechistów. Nie ma miejsca na dialog, na wyjaśnianie wątpliwości. Liczy sie jedynie transmitowany z "góry" nakaz, katecheza, czy decyzja wy?szych katechistów. 3. W Neokatechumenacie nie podejmuje sie teologicznego czy katechetycznego kszta3towania cz3onków "drogi". Ca3e kszta3cenie polega na przekazywaniu od "góry" katechez - pouczen. Katechezy te powtarza sie a? do poszczególnych wspólnot, przy czym, im "ni?ej", tym katechezy te - powtarzane na ogó3 przez ludzi nie znających szerzej nauki Kościo3a - są doktrynalnie coraz bardziej zdeformowane. Katechiści - g3osiciele katechez wstepnych, a nastepnie katechez na konwiwencjach, skrutiniach itp. uczą sie ich g3oszenia uczeszczając na takie katechezy prowadzone przez starszych katechistów. Istnieją (drukowane? powielane?) zbiory g3ównych katechez, nie są one jednak dostepne dla ogó3u cz3onków wspólnot. Nie jest wiadome, czy mają one kościelne imprimatur. 4. Przynajmniej praktycznie nie wierzy sie w autentycznośa dotychczasowego, tzn. przedneokatechumenalnego ?ycia chrześcijanskiego, nawet sakramentalnego. W Neokatechumenacie wszystko zaczyna sie od nowa, jakby Bóg w ?yciu cz3onków wspólnot dotychczas nie dzia3a3, owszem, jakby Jego jedynym dzia3aniem by3o doprowadzenie cz3owieka do neokatechumenatu. W czasie pierwszego skrutinium (ju? po dwóch czy trzech latach) dokonuje sie na ka?dym z cz3onków wspólnoty egzorcyzmu, dokonywanego w liturgii chrześcijanskiej w stosunku do nieochrzczonych. Po nastepnych latach, w czasie tzw. drugiego skrutinium cz3onkowie wspólnot stają sie "uczniami Chrystusa". Zapowiada sie im przy ró?nych okazjach, ?e Eucharystie zrozumieją po paru kolejnych latach, gdy odbedą poświeconą jej, specjalna konwiwencje. Wszystko to dzieje sie w stosunku do chrześcijan (czesto pobo?nych i praktykujących przez ca3e ?ycie, tak?e w stosunku do ksie?y), którzy przecie? w czasie swego chrztu zostali wyrwani spod panowania szatana i stali sie uczniami Chrystusa. Potwierdzali zaś po wielokroa przez praktyke swego ?ycia i udzia3 w Eucharystii. 5. Chrześcijanska przemiana ?ycia cz3owieka (np. ?e wyrzeka sie "idoli" tzn. przede wszystkim, ?e wyrzeka sie zabezpieczenia materialnego, ?e staje sie uczniem Chrystusa, ?e ju? umie sie modlia itp.) wiązana jest z określonymi wydarzeniami na "drodze" neokatechumenalnej (z odpowiednimi katechezami, konwiwencjami, skrutiniami ...) tak, jakby to te wydarzenia, te prze?ycia na "drodze" identyfikowa3y sie z duchową. Chrześcijanską przemianą cz3owieka, nie wiązaną z jego d3ugotrwa3ym, moralnym wysi3kiem. 6. Wartosci ludzkie - praca zawodowa, nauka, ró?ne zami3owania itp. - a tak?e wartości miedzyludzkie - kontakty rodzinne, przyjacielskie itp. - uwa?a sie raczej za przeszkode w realizacji neokatechumenalnego chrześcijanstwa, ni? za dobro, które wiara ma objąa i pozwolia we w3aściwy sposób realizowaa.
7. Osobna sprawa jest rola prezbiterów ograniczana do przewodniczenia Eucharystii i udzielania sakramentu pokuty. Prezbiter nie ma ?adnego wp3ywu na istotny nurt neokatechumenalnego nauczania i na kszta3t ?ycia wspólnoty. Niestety, tak?e i pos3uga biskupia we wspólnotach neokatechumenalnych dokonuje sie w ramach ściśle przez neokatechumenalny rytua3 przewidzianych dla biskupa czynności i s3u?y jako legitymizacja prawowierności "drogi". Realnego wp3ywu na ?ycie wspólnot neokatechumenalnych nawet biskupi wydają sie nie miea.
8. Wiele z poruszanych tu spraw wskazuje nato, ?e neokatechumenat identyfikowany jest przez swych cz3onków, zw3aszcza przez kierujących wspólnotami katechistów, z chrześcijanstwem. Znajduje to swój bezpośredni wyraz w sformu3owaniach sugerujących niedwuznacznie, ?e wejście na droge neokatechumenalną jest wejściem nie tylko na droge ?ycia chrześcijanskiego, lecz na droge zbawienia (np. ceremonia wpisywania imion cz3onków wspólnoty w czasie pierwszego skrutinium do ksiąg Pisma św. w3aśnie na znak zapisania ich w ksiedze zbawienia). Odstąpienie od drogi neokatechumenalnej traktowane jest jako odstąpienie od Kościo3a, Chrystusa i drogi zbawienia. 9. Najwy?szą obawe budzi wiązanie tak a nie inaczej pomyślanej drogi neokatechumenalnej, konkretnych decyzji wy?szych katechistów i ca3kowitego, bezwzglednego pos3uszenstwa w stosunku do nich strony cz3onków wspólnot - z dzia3aniem Ducha Świetego. Z drugiej zaś strony wszelki sprzeciw i krytyka "drogi" i ich w3asnego neokatechumenalnego zaanga?owania, jako na prześladowania, które bedą gotowi znosia dla Chrystusa.
10. Budzi niepokój interpretacja pewnych postaw moralnych, z za3o?enia s3usznych i chrześcijanskich, prowadząca jednak do ich istotnego wypaczenia. Oto trzy przyk3ady.
11. W rezultacie droga neokatechumenalna prowadzi czesto do swoistego zniewolenia cz3owieka. Winien on wype3niaa wiernie liczne, czasoch3onne wymagania "drogi" a? do ca3kowitego podporządkowania jej swego ?ycia rodzinnego, zawodowego, materialnego i oczywiście religijnego. Kszta3tuje sie w ten sposób ludzi - chrześcijan nie o wysokim stopniu osobowej dojrza3ości, samodzielnych, zaanga?owanych w ?ycie spo3eczne, zdolnych do dialogu z inaczej myślącymi. Lecz ludzi oddanych jedynie neokatechumenatowi, czesto fanatycznych jego zwolenników, nie akceptujących ?adnej jego krytyki. 12. Ze wzgledów wychowawczych budzi sprzeciw wymagana obecnośa dzieci w czasie tzw. echa s3owa (w liturgii eucharystycznej, przed homilią), gdy rodzice i inni, znani im cz3onkowie wspólnoty, oskar?ają sie o z3e postepowanie, mówiąc w tym tak?e o dzieciach i swoim stosunku do nich. |
strona g3ówna |