powrót
I. Rok Święty zwiastunem święta Chrystusa KrólaII. Nauka O Królowaniu Chrystusa III. Chrystus Jako Król W Piśmie Świętym IV. Chrystus Jako Król W Liturgii V. Fundamenty Królewskiej Godności Chrystusa VI. Trojaka Władza Panowania Chrystusa VII. Królestwo Chrystusa Jest Głównie Duchowe VIII. Dobrodziejstwa Królestwa Chrystusa IX. Powody Ustanowienia Święta Chrystusa Króla X. Święto Chrystusa Króla Jako Środek Zaradczy Przeciw Laicyzmowi XI. Przygotowania Do Ustanowienia Święta Chrystusa Króla XII. Rok Święty Najsposobniejszy Do Ustanowienia Święta Chrystusa Króla XIII. Ustanowienie Święta Chrystusa Króla XIV. Błogosławieństwa Święta Chrystusa Króla
|
Copyright (c) 2000 Fundacja Antyk. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Nauka o królowaniu Chrystusa Od dawna już powszechnie nazywano Chrystusa Królem w przenośnym tego słowa znaczeniu, a to z powodu najwyższego stopnia dostojeństwa, przez które wyprzedza wszystkie stworzenia i przewyższa je. Mówimy więc, iż Chrystus króluje w umysłach ludzkich, nie tyle dla głębi umysłu i rozległości Swej wiedzy, ile że On sam jest prawdą, a ludzie od Niego powinni prawdę czerpać i posłusznie ją przyjmować; mówimy też, iż Chrystus króluje w woli ludzkiej, ponieważ w Nim nie tylko nieskazitelna wola ludzka stosuje się zupełnie i z całym posłuszeństwem do najświętszej woli Boskiej, lecz także dlatego, że Chrystus tak wpływa natchnieniami swymi na naszą wolną wolę, iż zapalamy się do najszlachetniejszych rzeczy. Wreszcie uznajemy Chrystusa jako Króla serc, dla Jego "przewyższającej naukę miłości" (Ef. 3, 19) i dla łagodności i łaskawości, którą przyciąga dusze. Żaden bowiem człowiek nigdy nie był i nie będzie do tego stopnia ukochany przez wszystkie narody, jak Jezus Chrystus. Lecz jeżeli głębiej wnikniemy w rzecz, widzimy, iż we właściwym tego słowa znaczeniu imię i władzę króla należy przyznać Chrystusowi jako Człowiekowi, albowiem tylko o Chrystusie jako Człowieku można powiedzieć, iż otrzymał od Ojca "władzę i cześć, i królestwo" (Dn. 7, 13-14); Chrystus bowiem, jako Słowo Boga, będąc współistotnym Ojcu, wszystko ma wspólne z Ojcem, a więc także najwyższe i nieograniczone władztwo nad wszystkim stworzeniem. |
strona główna |